Rewolucyjne rozwiązanie dla Twojego biznesu
Dostępne technologie, integracje z wywiadowniami, czy też bankami, umożliwiają zautomatyzowanie procesów kredytowych i wyeliminowanie ryzyka utraty płynności swoich kontrahentów poprzez kontrolę systemową i online. Systemowa kontrola kontrahenta to minimalizacja ryzyka PR i płynnościowego, wzrost sprzedaży w odniesieniu do kapitału i kolejny element konkurencyjności oferty produktowej.
Charakterystyka eLimitu
• System powinien umożliwić wprowadzenie dowolnych źródeł danych w taki sposób, by brały one udział we wszelkich potencjalnych wyliczeniach. Co więcej wprowadzenie takich źródeł danych nie powinno powodować konieczności prowadzenia szeroko zakrojonych prac programistycznych – zarówno na poziome backendu, jak i frontendu. Chodzi o to, by wprowadzenie źródła danych było maksymalnie proste, szybkie i tanie.
• System powinien umożliwić wprowadzanie dowolnych modeli obliczeń bez konieczności prowadzenia szerokich prac deweloperskich. Idealnie, jeśli potrzebne wzory da się wprowadzić na etapie konfiguracji systemu – bez zaszywania czegokolwiek w kodzie źródłowym systemu.
• System powinien umożliwiać dynamiczną zmianę źródeł danych (np. poprzez dodanie nowych źródeł lub zmianę treści istniejących) oraz algorytmiki (wzorów) tak, by na bieżąco dostosowywać system do zmieniających się warunków rynkowych, oczekiwań klienta, nowych schematów fraudów czy też nowych modeli oceny ryzyka.
• Problem udzielenia (lub nie) jakiegokolwiek kredytu kupieckiego – wynikający z ryzyka braku otrzymania wynagrodzenia za produkt/usługę – problem związany jest właściwie całkowicie z oceną wiarygodności partnera. Nie jest istotne jaka kwota nie zostanie zapłacona. Nie miałoby bowiem sensu udzielanie kredytu kupieckiego na dowolną wartość, gdyby mieć pewność, że oczekiwanych środków nie otrzymamy.
• Problem określenia wysokości kredytu kupieckiego i terminu płatności – wynikający z oczekiwań kredytodawcy względem własnej płynności. Nie ma tu istotnego znaczenia rating kredytobiorcy – nie ma on wpływu na potrzeby płynnościowe kredytodawcy.
Systemem spełniającym wszystkie warunki i opartym o wymienione paradygmaty jest eLimit.
Dodatkowo proponowany system nie jest tylko narzędziem służącym do oceny kontrahentów i przechowywania o nich danych – jest w pełni kompleksowym systemem pozwalającym na obsługę procesu kredytowego, procesu monitoringu ekspozycji kontrahenta, procesu windykacji należności wraz z matchingiem płatności, a także całego modułu raportowego.
eLimit – podstawowe moduły i ich funkcjonalności
System eLimit składa się z trzech podstawowych modułów. Każdy z nich zawiera przypisaną sobie część operacyjną, jak i część raportową umożliwiającą eksport danych przetwarzanych w danym module.
Źródła danych na jakich bazują algorytmy
Wywiadownie rządowe
API REGON, API MSiG, API CEiDG, API CRBR, API Ministerstwa Finansów w ramach statusu VAT kontrahenta, API e-sprawozdania finansowe.
Dowolna komercyjna wywiadownia gospodarcza
Uzupełniająca zakres danych naszego systemu (BIK, Bisnode, eMIS, Creditreform, Credit Risk Monitor, Orbis i inne).
Analizy predykcyjne
System eLimit może dokonywać analizy predykcyjnej wyciągów bankowych z rynku polskiego, jak i zagranicznego.
Automatyczna analiza ekspozycji i sentymentu
Automatyczna analiza ekspozycji firmy na Internet oraz analiza sentymentu – tzn. określenie tonu opinii o firmie.
Wygląd panelu administracyjnego
KYC polega na badaniu zbioru informacji o kliencie, który zezwala na ustalenie wiarygodności klienta i jego profilu transakcyjnego przy jednoczesnej weryfikacji tożsamości. Dzięki starannie prowadzonej polityce KYC, klienci mogą mieć pewność, że ich dane są chronione a usługi przeprowadzane są w sposób bezpieczny.
Część raportowa dotycząca modułu eLimit KYC pozwala na eksport danych pozyskanych na tym etapie i ich prezentacje zarówno w postaci dashboardów, jak i raportów z podsumowaniem profilu kontrahenta oraz wszelkich kluczowych informacji rejestrowych o nim.
WIARYGODNOŚĆ KLIENTA I PROFIL TRANSAKCYJNY
eLimit - KYC
OCENA RYZYKA
eLimit – Risk rank & Limit
W procesie analizy nowego kontrahenta zostają przyznane trzy grade’y oceniające poszczególne obszary działalności.
-
ocena sytuacji finansowej (grade finansowy),
-
ocena płynnościowa (grade płynnościowy),
-
ocena społeczna (grade społeczny).
Relacja tych trzech ocen oraz ich ewentualne zmiany w przyszłości wyznaczają klasę ryzyka współpracy z danym kontrahentem (risk rank).
Dodatkowo risk rank jest pomocny przy monitoringu klientów najbardziej ryzykownych, ponieważ nawet najmniejsza zmiana któregokolwiek z grade’ów wpływa na zmianę oceny klasy ryzyka. Oznacza to, że nawet kontrahenci z identyczną wartością grade’ów oceniających finanse, płynność oraz grade społeczny mogą mieć minimalnie różny risk rank.
Limit
W ramach proponowanego systemu wyróżnić można dwa sposoby podejścia do wyliczania algorytmu limitu kupieckiego i przyznawania ratingu:
– „szyty na miarę” – tzn. wyznaczony poprzez uczenie maszynowe na podstawie analizy dotychczasowej kartoteki klientów,
– statyczny algorytm – oparty na określeniu wag dla poszczególnych wskaźników,
Algorytm uczenia maszynowego oparty jest na analizie Państwa bazy danych o klientach i historii współpracy z nimi i umożliwia przypisanie danego klienta do tzw. klastra klientów – innymi słowy przypisania mu ratingu opierającego się na wszystkich dostępnych danych o przedsiębiorstwie – uwzględniającego nie tylko dane finansowe, ale też wszystkie dodatkowe informacje, które mogłyby zostać pominięte przez statyczny wzór, a które algorytm jest w stanie zauważyć na podstawie posiadanej wiedzy z analizy bazy klientów.
Alerty i raporty modułu Risk rank & Limit
System eLimit wyposażony jest w funkcję alertów, które informują o wszelkich zmianach dotyczących działalności kontrahenta. Moduły alertów są niezależne od siebie tj. każda część działalności kontrahenta oceniana jest oddzielnie. Wypadkową wszystkich zmian jest risk rank. Alerty dotyczą poniższych aspektów:
• pogorszenie się wskaźników finansowych o określony stopień (np. gwałtowny wzrost zadłużenia spółki, spadek rentowności czy płynności finansowej, wzrost należności nieściągalnych itp.) – monitoring ten jest przeprowadzany na podstawie kwartalnych sprawozdań finansowych.
• brak aktualnych sprawozdań finansowych o określony i parametryzowany odcinek czasu.
• zmiany w spółce określające upadłość, restrukturyzację itp.
• brak płatności za fakturę w terminie jej wymagalności.
• pogarszający się ogólny trend płatności klienta.
• wpłaty tylko częściowe za fakturę
Czynniki powodujące alert grade’a społecznego:
• kraj działalności zwiększył swoje ryzyko,
• negatywne informacje na temat całej branży w jakiej funkcjonuje podmiot,
• negatywne informacje na temat samego kontrahenta,
• spadek dbałości o social media kontrahenta.
• alert pojawia się w przypadku, gdy klient przekroczy określony procent wykorzystanego limitu.
Alerty umożliwiają podjęcie odpowiednich kroków typu: zablokowanie limitu, wysłanie ponownych alertów do kontrahenta, obniżenie limitu. Dodatkowo konkretnie określają jaki problem wystąpił z poszczególnym kontrahentem i jakie są ścieżki działania w tej konkretnej sytuacji.
Moduł ten ma na celu kontrolę nad ekspozycją kontrahenta – czyli wartością wystawionych faktur, która pomniejszana jest cyklicznie o wielkość wpłat od klienta. Pozwala to na monitoring dostępnego limitu kredytowego – i reakcję w momencie, gdy poziom wystawionych faktur zbliża się do wartości limitu. Sytuacja taka będzie zasygnalizowana przy pomocy odpowiedniego wskaźnika (wartość procentowa wykorzystania limitu, przy jakiej uaktywniany jest alert do dowolnej modyfikacji.
System zasilany jest na bieżąco danymi o fakturach wystawionymi dla swoich kontrahentów, które mogą być wprowadzane ręcznie, zaczytywane w postaci pliku bądź nawet podsyłane mailem w postaci pliku PDF przy okazji wysyłki faktury do klienta (kontekstowy podsystem OCR do rozpoznawania faktur).
KONTROLA NAD EKSPOZYCJĄ KONTRAHENTA
eLimit – Exposure
Najczęściej zadawane pytania
Abonament
Nagłówek
Nazwa
- punkt 1
- punkt 2
- punkt 3
- punkt 4
- punkt 5
- punkt 6